Roestige Spijkers & Andere Helden
Visuele poëzie met gevonden voorwerpen

Recensies over Roestige Spijkers & Andere Helden

Van het Unidram Festival 2018 in Potsdam: 
( Vertaling hieronder) 


 

Over wellustige kwelling en de poëzie van roestige spijkers

De 25e Unidram is op zoek naar nieuwe theatrale vormen in Potsdam

 

Naast de grote uitvoeringen in de grote zalen, vormen de kleine, intieme producties altijd de charme van Unidram. Bijvoorbeeld de korte voorstelling "Roestige Spijkers & Andere Helden", dat ook een parabel op verval laat zien. In de live-animatievoorstelling vertelt het Nederlandse TAMTAM-duo over het leven van alle dingen, die lang geleden door de tijd zijn gezegend en als rommel worden weggegooid.
Maar onder de bekwame handen van de acteurs krijgen ze een nieuw, fascinerend eigen leven. Gevonden voorwerpen, wrakstukken, oude gereedschappen, alles is vermengd tot droomlandschappen waarin vreemde wezens muteren. Een stuk van een gebroken bezem is een koraalrif, er is een liefdesrelatie tussen twee oude verfborstels, een roestig hangslot is eerst onderdeel van een auto, en verandert daarna door toevoeging van twee knopen en wat andere vindsels in een fijne dame.
Uiteindelijk is er niet meer dan een theelichtje nodig om een ​​poëtische avondstemming te creëren.
Een kleine, grote avond vol poëzie, zo typerend voor Unidram.|
 


En nog een van Unidram, Potsdam

Vertaling hieronder.


Vertaling:

Poëtische beeldwereld van TAMTAM Objektenheater

Het was daarna (na de vorige nogal ruwe voortelling, TT) bijna onmogelijk om je mee te laten voeren met de poëtische beelden van TAMTAM Objektenheater. Marije van der Sande en Gérard Schiphorst behoren al bijna veertig jaar tot de belangrijkste impulsgevers van innovatief objectentheater. Ze zijn geïnspireerd door de magie van oude, schijnbaar nutteloze dingen. Op ruwe, veelzijdige oppervlakken worden dingen gebruikt als roestige spijkers, oude verfborstels, gescheurde tuinhandschoenen, poppenarmen, scharen, knopen of gebogen stukken metaal. Met een paar simpele handgrepen worden ze geassembleerd tot dieren, mensen, huizen of landschappen en in real time geprojecteerd.

En daarbij – mar wel met subtiele humor - ontstaan ​​polariserende verhalen van eten en gegeten worden, van het ik en van de anderen, uiteindelijk van liefde en dood. En sommigen van hen, ondanks hun vluchtige karakter, branden als blijvende beelden en emoties op het netvlies in. Zoals de kleine scène waarin vier stukken roestig metaal en acht gebogen spijkers een liefdespaar worden en dan een echtpaar. Een paar momenten later, met slechts een paar verschuivingen, wordt het een uitdagend kasteel.


 


Deze uit Taiwan bijvoorbeeld: (klik voor meer)


 


Recensie van Festival Theater Aan Zee, Oostende 2016



"Het festival van de metamorfose" (Aus Greidanus Sr.)
Prachtig Blog van Aus Greidanus Sr. die meewerkte aan de eindregie
 


 

Van het festival Materia Prima in Krakow, Polen 2017 deze mooie beschouwende recensie.
Klik hier voor de volledige vertaalde recensie. (hier het origineel) 
Klik voor volledige vertaalde recensie

 


Nieuw: Blader in het "gouden boek" met publieksreacties

 



Intervieuw Spoffinkrant 2016

Recensie uit Aarau Zwitserland over de lange versie

Uit de Oerolkrant juni 2014 over de korte versie met route