Zo Slim Als Een Ezel
onbevangen op zoek naar de gebruiksaanwijzing van het leven

Super recensies van het Bristol Festival of Puppetry!

"Wonderful!" 
"if you ever get a chance to see a TamTam show, I urge you to go and see these objects conjured to life."

Klik op onderstaande foto voor de eerste:




 


 

En onderstaand nog een geweldige recensie uit Bristol in het Blog of Tessa Goodfellow

Smart as Donkey  

September 02, 2015

On Sunday the 30th of August 2015, I was mesmerized by a donkey, who's journey lead him through far away lands, inhabited by bizarre creatures of inanimate origins. Some who help him, others who hinder, but each played their necessary role in guiding him to his final destination. This enchanting world of sights and sounds is one meticulously constructed and conducted by TamTam Objekt Theatre.

 

TamTam are a Dutch visual theatre company who have worked together for over 35 years, taking their unique style of object theatre to all corners of the globe. Gerard and Marije have collected a vast menagerie of found objects, sharing a philosophy that disregards overproduction, and embraces recycling and the artistic freedom it brings. The outcome of which are surreal characters and landscapes that tantalize your imagination. There is no dialogue in their shows, the use of animation, film, and music acts as an abstract form of narration, similar to that of a silent movie.

 

I met the couple between shows; each element was deconstructed and laid out around the factory theatre, ready for the meticulous placements and preparations essential for a smooth run. Their entourage of the lost and found is an incredible array of inanimate objects, toys and trinkets. It was like walking into a nostalgia shop, eyes flitting from bit to bob, in a state of wonder.

 

Smart as Donkey was the first object theatre show I have seen, prior research into the company and the discipline fascinated me, yet the show was much more enchanting than I anticipated. The projection of delicate animations telling parts of Donkeys story, were complimented by the dark minimal aesthetic of the stage. Sound effects by the couple both animate the puppets, and add a comedic element to the show, with the changing keys of the original music score moving the audience accordingly.  

 

Though the puppet stigma is one of children’s theatres, and Donkeys literal story and characters lean to this, the concept of escaping confinement and dealing with life’s obstacles is one all humans can relate to. So, if you ever get a chance to see a TamTam show, I urge you to go and see these objects conjured to life.

 

 


 

Prachtrecensie van Duitse Tournee Zo Slim Als Een Ezel (November 2014)

Vertaling zie hieronder

 

Vertaling:

Spannend avontuur geheel zonder woorden

Het Nederlandse TAMTAM objektentheater speelt het ontroerende verhaal van een kleine Ezel

Zonder tekst worden aan kleuters en jonge schoolkinderen de lotgevallen verteld van een kleine grijze bewoner van een weeshuis.

Leverkusen. Ezel te zijn is zeker niet makkelijk. Het kleine familielid van het paard wordt tenslotte niet voor de slimste soortgenoot onder de zoogdieren aangezien.
In tegendeel: heb je iets fout gedaan dan wordt men niet zelden vergeleken met dat schijnbaar onnozele hoefdier. Maar waarom eigenlijk? Dom zijn ezels volstrekt niet.
Dat toont tenminste het onroerend verhaal „Slim als een ezel“, dat het Nederlandse TAMTAM objektentheater maakte met medewerking van schrijver en kunstenaar Wim Hofman en afgelopen dinsdag speelde voor kleuters en jonge schoolkinderen.

Helemaal zonder tekst vertelt het verhaal de lotgevallen van een kleine grijze bewoner van een weeshuis.
Schell rinkelt 's morgens net na zessen de rode wekker, akelig is het eten, moeizaam het werk.
Als op een dag een vlinder de gevangenis binnen fladdert, waar de ezel aan ketenen ligt, vergaart hij moed om zijn leven te veranderen.
Vanaf dan is hij op de vlucht voor het gemene duo Hak en Bijl, vliegt op een zaagvogel over land en water, valt hij in een ravijn en wordt gevangen genomen door een circus.
En al schijnt zijn lot beslist, de kleine ezel bewijst: het is de moeite waard om te strijden voor een de vrijheid. Het vertrouwen in de eigen kracht en doorzettingsvermogen blijkt alle moeite waard.

Het is niet alleen deze boodschap die het stuk van de twee Nederlanders Gérard Schiphorst en Marije van der Sande zo de moeite waard maakt om te zien.
Sinds inmiddels 35 jaar inspireren de twee hun publiek wereldwijd. Door hun passie voor oude voorwerpen hebben ze een eigen bijzondere theaterkunst gecreëerd. In hun stukken treden uitrangeerde verrekijkers op, oude theepotten en afgedankt gereedschap.
De tegenspelers van ezel, Hak en Bijl, zijn precies dat: een oude hak en een oude bijl. Wel iets veranderd, maar duidelijk herkenbaar.

De kinderen in het Studiotheater hebben reuze lol, ze giechelen en lachen voortdurend. Schiphorst en van der Sande hebben met veel Fingerspitzengefühl veel humor ingebouwd.
Want het aanvankelijk beklemmende decor zal de toeschouwer vooral ook moed geven om zijn lot in eigen handen te nemen. En dat is überhaupt niet dom.

 (vertaling Hedwig von Bülow)



 

En weer een mooie recensie voor Ezel, ditmaal van het prestigieuze Figurentheater festival Erlangen/Nürnberg/Fürth 
Vertaling zie hieronder

 

 

 

Fantastisch objektentheater

Een slimme ezel beleeft de wereld van alledaagse voorwerpen.

Volwassen publiek zoekt bij dit Figurentheater naar de zin van het leven, Kinderen vanaf vijf jaar net zo.
TAMTAM objektentheater vertelt het verhaal van een slimme ezel. Natuurlijk zonder er veel woorden aan vuil te maken.

Marije van der Sande houdt verschillenden borden voor het publiek: geen telefoon, geen camera, geen fototoestel, geen strijkijzer. Pardon, strijkijzer? Nou ja, misschien zou er een van de objecten, waarmee Marije van der Sande en Gérard Schiphorst spelen, jaloers kunnen worden. Want de bekoring van dit verhaal gaat niet uit van de gebruikelijke poppen maar van vervreemdende alledaagse voorwerpen.

Het verhaal is simpel en zou van Hans Christian Andersen kunnen zijn: Een kleine ezel, die zware stenen moet sjouwen, ontsnapt uit het weeshuis te ontsnappen en raakt in slecht gezelschap. Twee ongure types, Hak en Bijl genaamd, gaan hem uitbuiten; een vogel neemt hem mee naar een zuidelijk land, waar exotische dieren rondkruipen.

Met een propeller vliegt de ezel naar de sterren, stort in zee, strandt op een eiland, wordt weer gevonden door Hak en Bijl en verkocht aan een circus. Daar belandt hij in een doorgezaagde weesmeisjes-kist, waarbij hij de verrassing van zijn leven ondervindt: een Ezelin ( dat heeft de recensente althans gezien...TT) want de zaagtruc werkt natuurlijk alleen maar met z’n tweeën.

Tot zover dus simpel. De eigenlijke charme van het TAMTAM theater is, dat er maar een stoffen pop is die de ezel speelt. Alle andere figuren zijn zeer fantasievol veranderde alledaagse voorwerpen.
Op het eiland van de exoten pronken verrekijkers op een taartschep of  troffel, een zuignap met de vering van een fietszadel zorgt voor een kriebels in de buik, en zodra grote afstanden moeten worden afgelegd, zorgen gefilmde animaties voor humor. Dat weten de kleine toeschouwers en hun moeders te waarderen en ze zien welwillend een technische storing door de vingers.

Zo is objectentheater leuk.

 (vertaling Hedwig von Bülow)


 

Hele mooie recensie ven het FIMFA festival in Lissabon van de Spaanse poppenspelsite www.titeresante.es
Nog niet vertaald in het nederlands maar hier alvast in het engels.

"Smart as a donkey" by TAMTAM Objektentheater.
From Holland comes this delightful show aimed at children but that leaves gawking adults who attend it.
It is a creation of veteran theater company TAMTAM Objektentheater which since 1979 works in objecttheatre, a genre now well known, but which at the time represented a complete break with the old classic puppet theater.
It is presented in the CCB (Centro Cultural de Belém) where it is scheduled from 9 to 13 May with a daily performance in the rehearsal room of this important center of Lisbon, a place really perfect for the show.
The work, without words and puppets made with rejects and objects found in the street, tells the story of a donkey, trapped by the social mold that says donkeys are, indeed, stubborn donkeys iby nature and in popular belief. Until he decides to get out of it, proving that this is possible although he has to pass through the most nightmarish sufferings. 

Gérard Schiphorst and Marije van der Sande, authors, developers and performers of the story have collaborated with artist Wim Hofman, who has for this occasion made the drawings that appear in the stop motion video that accompanies the action. The dramaturgical combination of puppetry with video is perfect, the result no doubt of the long experience of this pair of artists: when the immediacy of the puppets and objects saturate the scene, the video creates a counterpoint of poetic distance, captivates children and also marks the different transitions of the story to new scenes.

Very well achieved are the characters of anodyne but powerful objects, such as the two bad guys, made with an ax and a cleaver, two blunt and aggressive  instruments chasing the poor donkey as a stimulating way to keep the story going. And a very elaborate and slick last scene in a circus, with a joyful and surprising end, very well resolved and integrated into the scenography. The soundtrack of the show is also a highlight, an essential component in a play without words, to which the puppeteers from time to time add  small interjections, onomatopoeic noises and other sounds.
Definitely one of the best object theater shows recently viewed."

Toni Rumbau
www.titerisante.sp
www.puppetring.com

 


 Artikel in De Stentor:

 Recensie uit Bergen, Noorwegen

Vertaling:  (Nederlandse vertaling volgt nog...)

Smart as a Donkey has a much simpler story (than "Greenboy – confessions of a superhero" reviewed  earlier in the text), but this performance also stands out with visual elements that combine the imaginative and the simple in a quite ingenious way. For example how one can represent a snail on his wandering by the use of a measuring band.
In this word-less performance we see a little donkey and all of the things that happen to him in its first meeting with the big world. He has to learn to find out things on his own, for example that the surroundings contain both positive and negative powers, and  he has to learn to make his way in a world full of challenges.
The performance is simply set up. By the use of puppets, light, video animation and musical soundtrack, the two puppeteers tell a somewhat exstensive, but at times quite humoristic story, that clearly captivated the young audience. The imaginative creatures and the many recognizable situations make Smart as a Donkey appealing.

 

Publieksreacties op Zo slim als een ezel
 (mails die we naar aanleiding van voorstellingen binnenkregen)

Lux: ..."Op het laatst kreeg die ezel kindjes, dat vond ik zooo leuk!!!
Ik vond het zielig dat hij werd vastgebonden door die vogels. En dat hij in de gevangenis moest.
Ik vond het heel leuk dat hij zo wegliep uit die gevangenis, en dat er zoveel filmpjes waren op het doek.
Een ezel die de wijde wereld in ging, dat vond ik ook leuk.
Ik heb gezien dat die meneer van een koffiepot was gemaakt, en dat die vogels van een bijl gemaakt waren met een duikbril.
Het was grappig dat de wegwijzer zo op en neer ging en toen waren er twee wegwijzers!

Ik vond het grappig hoe die mevrouw alles zei voor die ezel, bijvoorbeeld kreunen en zo. En dat er zo'n monster was waardoor de vogels wegdoken en die bekeek de ezel. Die maakte de ezel los!
Ik vond het zo leuk dat ik wel vond dat iedereen daar naar kon kijken, alle grote mensen en alle kinderen.

En dat was alles.

Groetjes Lux Koopman!!! (7 jaar)

(Lux won met deze reactie een middag op de ezelboerderij De grote ezel met een ezelwandeling met een echte ezel!)


 

Hartelijk dank voor een middag vol subtiliteiten en vertederende humor.
Door jullie perfecte timing en gevoel voor de poëzie van kleine is het
jullie weer gelukt om met een paar zwarte vierkanten en wat omgekeerde
theepotten een spannend en verassend kader neer te zetten, waarin ezel ons
laat zien hoever je kunt komen met geloof hoop en liefde! En dan die
"wonderbaarlijke vermenigvuldiging" op het
einde. Een plotseling geluk, dat totaal
onverwacht ineens gebeurd. Echt een heerlijke voorstelling voor alle
leeftijden!

Othilia Verdurmen


 

Het was heel spannend. En het was wel een beetje zielig.
want hij moest wel? in de gevangenis hoor. Maar het
was leuk dat die ezel uit eindelek een vriendje
kreeg hoor. en hij viel wel van een berg af he dat
was ook heel zielig hoor. Maar het was heel leuk hoor
hoe doen jullie dat toch. Maar jullie zijn toch wel heel
aardig hoor. En het was ook heel leuk dat ik jullie
ge woon zag. Ik heb bij zoon theater nog nooit gezien hoor dit
was echt heel leuk! super leuk! echt waar hoor. En bedankt dat
ik een ezel mocht vasthouden. En die bel,hamer die
waren wel flauw hoor :-)
groetjes Rosaly ! doei :-D


 

Ceel pijfers {7 jaar}

Ik vond het echt heel leuk. vooral dat jullie die poppen van die pollepel en zo dat jullie die zelf maken.

en dat filmpje achter jullie dat jullie die ook zelf maken.

ik vond het dus ook heel knap. ik vond het ook een beetje zieleg. ik wou dat mijn moeder er bij was omdat het zo leuk was.

ik von het leuk vanaf het begin tot het eind

groetjes Ceel


 

Ik vond het leuk om te zien. Omdat er allemaal dingen zelfgemaakt werden. Zoals de bijlen en 'de mol' (koptelefoon-pootjes) en de omgekeerde theepot met een bril op en dat roeibootje en die vliegende stoel. Het gezicht van een omgekeerde tas en dat de armen hooivorken waren. En dat het andere gezicht een omgekeerde fluitketel was.Ik vond het grappig wat er met de ezel gebeurde: met het wegwijzerbord, dat er twee van waren en dat ie steeds een verkeerde kant opging als ie liep. Maar soms ook wel zielig, toen hij in de gevangenis zat, en dat ie werd vastgebonden aan de boom. Wat ik heel mooi vond was dat hij met die zwaan ging vliegen en dat er opeens andere ezeltjes kwamen. Dat ze elkaar opeens ontmoetten omdat hij eerst geen vriendjes had. En dat je soms die ezel zag op een soort van film..."

Groetjes van Iza (7 jaar) . 


 

Gisteren hebben we, 3 kinderen 2 volwassenen, genoten van jullie
voorstelling.

Knap hoe de speelscenes en annimatiefilmpjes werden afgelost,geweldige
beeldende vondsten met t "waardeloze materiaal" en wat een expressie
uit een simpele knuffel.
Muziek/geluid waren mooie toegevoegde waarde.

Prachtige voorstelling

Vriendelijke groet,
Marcelle 


 

Vlin (9): 'Leuk!'
Mirre (12): 'Lief!'
Marian (52): '...en als ik dan weer thuis kom zijn opeens al mijn keukenspullen trots, aardig, boos, lief, ondeugend, zoekend, jaloers, gemeen, muzikaal, verliefd, grappig ...'.
Heleen (46): 'Kan een ezel echt roeien? Ja, bij Tamtam kan alles en kan een ezel echt roeien. Zooooo mooi!'

Kortom, we hebben genoten,

met een ia-groet van het hele stel 


 

Nog even laten weten dat wij erg genoten hebben van de voorstelling. Zo´n zaal vol muisstille kinderen is een ervaring op zich. Mijn moeder vroeg zich af of dat in Amsterdam ook zou lukken, ik denk van wel. Els Enschede 


 

Beste mensen van TamTam Theater,

Ik heb de voorstelling Zo Slim als een Ezel gezien in de Deventer Schouwburg op zondag 13 februari.

Ik vond het heel erg leuk, maar sommige stukjes ook wel een beetje zielig.

Ik vond de slak heel erg leuk. Mijn papa heeft ook zo'n rolmaat. Daar kan ik nu leuk slakje meespelen.

Het stukje dat de ezel in de gevangenis zat vond ik wel erg zielig. Maar gelukkig kwam hij weer vrij.

Tot ziens

Silke Pluymert

Ik ben 7 jaar


 

Ik vond zo slim als een ezel heel leuk want er was een scherm dat hij naar beneden viel...

Weet je wat ik zielig vond? Dat ezel werd vast gebonden aan een boom... En dat hij de stenen op moest tillen van de theepot.

Ik vond die meetslak grappig. Omdat hij op die ene kast ging en dan weer helemaal achter het scherm verdween...

Die ene pop met die harken was een beetje eng maar hij was wel lief!

Wat ik zo grappig vond is dat hak en bijl op het laatst ergens tegenaan reden met hun sportauto.

Lux (5 jaar)

Volgende keer Tamtam gaan we weer. Net zo stil en hard genoten als onze dochter van dit spannend, andere wereldje. Dank hiervoor! Ouders Lux (45 en 46 jaar)


 

hallo,

ik vond de voorstelling hartstikke leuk!

Ik vond het zo schattig dat jullie nog meer ezeltjes hadden,

dat had ik echt niet verwacht. De slak vond ik grappig, die kan

zich zo ver uitrekken. En de schoenen en het dansen en ook

het ruimtewezen dat op een pleister stapte vond ik grappig.

En ik vond de tekenfilmpjes ook heel erg leuk.

groetjes van Katinka, (acht en een half jaar)


 

Hallo Gerard en Marije,

Wat heb ik enorm genoten van jullie voorstelling vanmiddag in Uden: Zo slim als een ezel.
Mijn zoontje heeft er ook erg van genoten. De 2 ezels op het eind verklaarde hij als gekloond, hij kon mij in de auto naar huis precies vertellen hoe dat gaat (ik kan het helaas niet meer na vertellen, maar dat is dan blijkbaar iets wat hij van de tv heeft opgepikt, het kwam er zo wijs uit op dat moment!!)
Ik heb me steeds weer verbaasd over de ingenieuze en tegelijk simpele figuren die jullie gecreëerd hebben uit oude gebruiksvoorwerpen, die dan weer een eigen personage werden met hun hernieuwde mogelijkheden. Echt fantastisch. De meetlintslak vond ik echt geniaal.
Op het eind van de voorstelling heb ik nog even vertederd gekeken naar ezel en hem mogen aaien. Ik was al gek op ezels, maar op deze ben ik echt helemaal verliefd geworden.

Vriendelijke groet

Laura en Merlijn


 

--- Original Message -----

To: TAMTAM objektentheater

Sent: Tuesday, February 15, 2011 3:22 PM

Subject: zo mooi!

Hallo Marije en Gérard,

Toch nog even laten weten dat Johan en ik hebben genoten van jullie voorstelling. Ontroerend,grappig, muzikaal prachtig en heel mooi met de projecties,

dank je wel,

Josien


 

Martin Knaapen (reactie op facebook) : en inderdaad was het weer geweldig. En echt TAMTAM. Kwam weer helemaal blij uit de schouwburg