Beijing Taihu Festival over
Roestige Spijkers

We kregen deze mooie recensie uit Beijing waar we in 2019 speelden op het Taihu International Puppetfestival

TAMTAM Objektentheater speelde tijdens het Beijing Taihu International Puppet Festival, dat in oktober 2019 in de Chinese hoofdstad gehouden werd, een voorstelling met behulp van oude spijkers, afvalstukjes van plastic en metaal, proppen papier en oude kledingstukken. Het is magisch om te ervaren hoe je als toeschouwer meegenomen wordt naar een wereld van hergebruikt afval.

Het tot leven brengen van de roestige spijkers en ander ogenschijnlijk waardeloos materiaal is de werkwijze waarmee de twee theatermakers hun creatieve ideeën vormgeven. Niet alleen de bezieling waarmee de voorstelling wordt gespeeld is verbazingwekkend maar ook de koesterende en compassievolle houding van de spelers naar elk aanwezig klein object dat tijdens het spelen gebruikt wordt.

In de voorstelling, getiteld “Roestige Spijkers & Andere Helden” wordt een groot aantal afgedankte voorwerpen de hoofdrolspeler in het stuk. Zo worden twee spijkers verliefd op elkaar en een groep werkhandschoenen overvalt een handschoen die niet tot de groep behoort……. Het meest onopvallende afval uit het dagelijks leven krijgt in de handen van de twee artiesten menselijke eigenschappen en gevoelens. Het publiek ziet op de projectiewand geen roestige spijkers, proppen krantenpapier, stukken karton of ander afval meer, maar figuren met levendige uitdrukkingen, gevoelens en emoties, zoals liefde, haat, humor, verdriet en extase en door het talent van de twee kunstenaars ontvouwt zich op het scherm een wereld vol poëzie en animatie. Het publiek vergeet volkomen dat de tot spelers gewekte wegwerpartikelen voor de aanvang van de voorstelling nog vuilnis was, van de straat opgeraapt en uit de goot geplukt.

De leider van TAMTAM Objektentheater vertelt dat het concept dat zij over willen brengen bestaat uit het gegeven dat zelfs het kleinste stukje afval waarde heeft. Met deze voorstelling worden de kille en afstandelijke gevoelens die de mens heeft voor afval omgezet in die van warmte en vertedering. Het getoonde is een combinatie van een animatiefilm en het productieproces van deze film. Beide componenten zij tegelijkertijd zichtbaar en te volgen.
Het kan worden gezien als een grensoverschrijdende voorstelling bestaande uit theater, wereldkunst en animatiefilm. Een projector en projectiescherm, een geluidsweergavesysteem en een werktafel zijn de belangrijkste technische hulpmiddelen om de show te realiseren. Het ingenieuze ontwerp van de werktafel zorgt ervoor dat deze te manoeuvreren en te bewegen is. Erboven hangt een professionele 4K- camera waardoor de opnames van dat wat er aan de tafel gebeurt, van hoogwaardige kwaliteit zijn en er op het projectiescherm bijzonder goed te zien is wat de twee spelers aan de werktafel spelen.
Vanuit het oogpunt van het schermprojectie-effect is “Roestige Spijkers & Andere Helden” een animatiefilm van een live-uitvoering, waarbij wordt gestreefd naar hoge filmkwaliteit en spectaculaire en dynamische visuele effecten. En hoewel het hier om afval gaat is het maakproces aan de werktafel mooi om naar te kijken. Het slimme gebruik van oude kleding op de displaystandaard ondersteunt de gespeelde scènes met de spijkers. De spijkers en andere helden zijn de figuren in dit stuk met duidelijke sporen van een hedendaags leven.

Het idee om gebruikte voorwerpen en materialen te gebruiken, komt eigenlijk voort uit het fenomeen dat kinderen in staat zijn om objecten als vriendjes te zien waarmee zij kunnen spelen. De kunstenaars zien het afval als uitgangspunt , ontwikkelen een rijke verbeeldingskracht en verwerken het tot een beeld van veel verschillende poses. Vakkundig worden de diverse hoeken en bochten van de spijkers

gebruikt om gevoelens van geluk of verdriet uit te drukken en de verschillende houdingen van de werkhandschoenen tonen kracht en zwakte.
De humorvolle sfeer en eigentijdsheid maken de voorstelling buitengewoon sterk. De oude meuk krijgt door hergebruik een tweede, hedendaags leven dat door de toeschouwer zowel te volgen is door naar de acteurs op de werktafel te kijken als naar de filmische beelden op het projectiescherm. De geprojecteerde beelden zijn echter geen animatiefilm in de traditionele zin van het woord maar zij ondersteunen en benadrukken de handelingen aan de werktafel.

De kunstenaars geloven dat het in hun voorstellingen van groot belang is dat het publiek de specifieke inhoud van de voorstelling ziet als ook het gehele productieproces. Zij omzeilen zelfs niet de mogelijke fouten die zich tijdens het optreden voordoen, zoals een plotseling haperen van de projector of een spijker die op de grond valt en niet meer teruggevonden wordt. Deze onverwachte “haperingen” worden heel gemakkelijk en vloeiend tot onderdeel van de voorstelling gemaakt en zo komen de artiesten eigenlijk heel dicht tot de kern van theater.

Muziek en geluiden ondersteunen de show en een van de kunstenaars begeleidt zichzelf op de gitaar. De voorstelling is een optelsom van visueel theater, poppenspel, kunst, muziek en videokunst. Er wordt geen bestaande gesproken taal gebruikt om zo alle zintuigen van het publiek te prikkelen en te activeren.

TAMTAM Objektentheater is een visueel tweekoppig theatergezelschap dat met hun voorstellingen over de hele wereld toert. Tot op heden hebben zij in 34 landen opgetreden, waaronder nu ook China.
Dit jaar bestaat TAMTAM 40 jaar en dit wordt in november 2019 gevierd.

“Roestige Spijkers & Andere Helden” toont een aantal scénes die veel gevoelens en emoties uit het dagelijks leven de revue laten passeren. De regisseur zei dat deze gevoelens en emoties voor kinderen gemakkelijker te begrijpen zijn omdat zij met behulp van hun fantasie objecten en voorwerpen eenvoudig kunnen voorzien van menselijke en dierlijke eigenschappen. Met deze uitleg kunnen wij in grote lijnen begrijpen dat de keuze voor gebruik van simpel afvalmateriaal in de voorstelling niets te maken heeft met het milieuvraagstuk. De essentie van de kracht ligt in de menselijke gevoelens van de makers die met hun show terugkeren naar de ware kern van het leven.