Roestige Spijkers & Andere Helden
Visuele poëzie met gevonden voorwerpen

Prachtige recensie van Kester freriks in Theaterkrant:
 “(...) de puurste vorm van theater.”   “(...) alles transformeert tot theateracteurs die onze verbeelding prikkelen.”  “De voorstelling is pure poëzie.”   “TAMTAM maakt niet alleen de voorwerpen als nieuw, ook onze ogen. Die zien alles als met prille fantasie.”
Zie hier de hele recensie

 


Recensie uit Beijing China
We kregen deze mooie recensie uit Beijing waar we speelden op het Taihu International Puppetfestival
Zie hier de vertaling



Recensies over Roestige Spijkers & Andere Helden

Van het Unidram Festival 2018 in Potsdam: 
( Vertaling hieronder) 


 

Over wellustige kwelling en de poëzie van roestige spijkers

De 25e Unidram is op zoek naar nieuwe theatrale vormen in Potsdam

 

Naast de grote uitvoeringen in de grote zalen, vormen de kleine, intieme producties altijd de charme van Unidram. Bijvoorbeeld de korte voorstelling "Roestige Spijkers & Andere Helden", dat ook een parabel op verval laat zien. In de live-animatievoorstelling vertelt het Nederlandse TAMTAM-duo over het leven van alle dingen, die lang geleden door de tijd zijn gezegend en als rommel worden weggegooid.
Maar onder de bekwame handen van de acteurs krijgen ze een nieuw, fascinerend eigen leven. Gevonden voorwerpen, wrakstukken, oude gereedschappen, alles is vermengd tot droomlandschappen waarin vreemde wezens muteren. Een stuk van een gebroken bezem is een koraalrif, er is een liefdesrelatie tussen twee oude verfborstels, een roestig hangslot is eerst onderdeel van een auto, en verandert daarna door toevoeging van twee knopen en wat andere vindsels in een fijne dame.
Uiteindelijk is er niet meer dan een theelichtje nodig om een ​​poëtische avondstemming te creëren.
Een kleine, grote avond vol poëzie, zo typerend voor Unidram.|
 


En nog een van Unidram, Potsdam

Vertaling hieronder.


Vertaling:

Poëtische beeldwereld van TAMTAM Objektenheater

Het was daarna (na de vorige nogal ruwe voortelling, TT) bijna onmogelijk om je mee te laten voeren met de poëtische beelden van TAMTAM Objektenheater. Marije van der Sande en Gérard Schiphorst behoren al bijna veertig jaar tot de belangrijkste impulsgevers van innovatief objectentheater. Ze zijn geïnspireerd door de magie van oude, schijnbaar nutteloze dingen. Op ruwe, veelzijdige oppervlakken worden dingen gebruikt als roestige spijkers, oude verfborstels, gescheurde tuinhandschoenen, poppenarmen, scharen, knopen of gebogen stukken metaal. Met een paar simpele handgrepen worden ze geassembleerd tot dieren, mensen, huizen of landschappen en in real time geprojecteerd.

En daarbij – mar wel met subtiele humor - ontstaan ​​polariserende verhalen van eten en gegeten worden, van het ik en van de anderen, uiteindelijk van liefde en dood. En sommigen van hen, ondanks hun vluchtige karakter, branden als blijvende beelden en emoties op het netvlies in. Zoals de kleine scène waarin vier stukken roestig metaal en acht gebogen spijkers een liefdespaar worden en dan een echtpaar. Een paar momenten later, met slechts een paar verschuivingen, wordt het een uitdagend kasteel.


 


Deze uit Taiwan bijvoorbeeld: (klik voor meer)

Hier is de vertaling:
 

"Daarna, lopen we eindelijk naar de ruimte waar het optreden is.

De voorstelling “Roestige spijkers en andere helden” van Objektentheater TAMTAM komt uit Nederland. Als toeschouwers naar binnen gaan in een zwarte kamer, lijkt het net alsof ze in een keuken van een restaurant komen. Aanwezige projectieapparatuur, spullen die klaarstaan om neer te zetten op een podium, een witte muur waar een beamer op schijnt. Dat betekent dat iedereen straks live kan zien hoe het hele “culinaire”  proces verloopt. Het belangrijkste is dat de levensmiddelen nog niet verwerkt  zijn zodat ze kunnen fantaseren waar ze vandaan komen.

Er zijn verroeste spullen uit een fabriek of oude spullen door familie weggegooid, metaalonderdelen en nog veel andere ondefinieerbare spullen.  Er is een draaiende tafel die met de handen in beweging wordt gezet. Wat achter hen op de muur verschijnt, is de animatie.  2 “koks“ zetten de spullen zorgvuldig neer, ze leggen alles bij elkaar en wisselen de roestige metalen onderdelen. Door de projector wordt de werkelijkheid gerealiseerd. Via de beamer worden dan uiteindelijk prachtige beelden getoond. Door het inzoomen van de camera lijkt het op het maken van een film. Er komt steeds een nieuw beeld. Tijdens het optreden wordt er niets gezegd. De beelden zijn niet duidelijk samenhangend en daarom kunnen toeschouwers zelf fantaseren, ieder kan zijn eigen verhaal verzinnen.

Heden ten dage besteden mensen aandacht aan voedsel, gezondheid, milieu en gerechtigheid, consumentenautonomie en andere onderwerpen. Vroeger, tientallen jaren geleden, waren de keukens van  de snackbar en een restaurant verborgen. Dat is nu geleidelijk aan het veranderen. Steeds meer mensen hebben belangstelling voor de oorsprong van levensmiddelen en het proces van bereiding van voedsel en de duurzaamheid van voedsel.

BIj “Roestige spijkers en andere helden” wordt dat door de spelers tijdens de voorstelling heel uitgebreid gedemonstreerd. " 

 


 


Recensie van Festival Theater Aan Zee, Oostende 2016



"Het festival van de metamorfose" (Aus Greidanus Sr.)
Prachtig Blog van Aus Greidanus Sr. die meewerkte aan de eindregie
 


 

Van het festival Materia Prima in Krakow, Polen 2017 deze mooie beschouwende recensie.
Klik hier voor de volledige vertaalde recensie. (hier het origineel) 
Klik voor volledige vertaalde recensie

 


Nieuw: Blader in het "gouden boek" met publieksreacties

 



Intervieuw Spoffinkrant 2016

Twee recensies van Izmir Puppet Days 2019:

Vertaling: 
Trash turned into actors in this piece

Artlovers in İzmir had momerable times with the award-winner Dutch puppet company, TAMTAM Objektentheatre. The performance Rusty Nails & Other Heros met with Izmir audience at Han Theatre during the 13rd İzmir International Puppet Days, and brought them to a totally different universe. The award-winning couple created unforgettable moments with the live stop-motion technique they used at Rusty Nails & Other Heros. The show left the audience from all ages breathless and they strongly applauded for minutes.

In this performance where rusty nails and other materials found from trash were being projected on the screen, there have been images made from rubbish. Priceless findings fetched from streets turned into actors right in front of the eyes of the audience, in this piece about a world where nothing is as it appears, and everything may become another thing. Dutch artist Gérard Schiphorst stated he is glad of the interest that showed the audience in Izmir, and said “The text is unnecessary because the audience creates his/her the story in head. Theatre is charging device for imagination and this performance is a good example of it.”


Recensie uit Aarau Zwitserland over de lange versie

Uit de Oerolkrant juni 2014 over de korte versie met route