DE

fr

A Paper Life

The making of A Paper Life

Elke nieuwe voorstelling is een avontuur. Een reis naar een onbekende wereld. Alsof we ontdekkingsreizigers zijn op zoek naar onontdekt land. Meestal wil je kilometers ver reizen, weg van de veilige omgeving van het bekende, het alledaagse. Treinen nemen, vliegtuigen, boten, ezels of kamelen of gewoon je voeten gebruiken om zo ver mogelijk te komen.

Er is ook nog een ander soort ontdekkingsreis: moedig gaan waar nog nooit iemand is geweest, omdat het zó dichtbij is dat niemand het ziet.

En dat is waar we naartoe wilden met A Paper Life.

Alleen pakpapier

Below is the story of how this special TAMTAM performance came about. This time we do not use a selection of objects as main characters, but only one material as actor and decor: sturdy brown wrapping paper. Read more here

Een ontdekkingsreis in pakpapier

Pakpapier
We wisten natuurlijk niet van tevoren dat A Paper Life de titel zou worden. We vonden het materiaal gewoon heel mooi en bruikbaar: eenvoudig bruin inpakpapier. We wilden in 2023 een korte act maken voor de bruiloft van onze zoon en hadden maar één dag tussen de tournees en repetities om die te maken. We bestelden bij een groothandel een grote rol pakpapier en vonden een afrolapparaat op Marktplaats. De act was een mooi moment op de bruiloft en gaf ons inspiratie voor een nieuwe voorstelling die we in de toekomst wilden gaan maken.

Stelten
De toekomst kwam eerder dan we hadden verwacht: Festival Deventer Op Stelten vroeg ons een kunstwerk te maken voor een expositie over Hollandse landschappen in de historische Bergkerk in onze woonplaats Deventer En of we daar tijdens het weekend van het festival een voorstelling bij konden maken.

Kijkkasten
Het idee voor het kunstwerk was om twee kijkkasten met object-landschappen te maken in twee grote houten kisten die gebruikt waren in de voorstelling Zo Slim Als Een Ezel. De ene moest een landschap uit de ijstijd worden, de andere een landschap uit de eindtijd. De voortelling moest dan het leven tussen die twee tijdperken tonen.

Dat was het moment dat we over de rol inpakpapier struikelden die nog in een hoek van de werkplaats stond. We realiseerden ons dat het een veelzijdig materiaal was dat kon dienen om live voor de ogen van het publiek wezens en landschappen te maken.

Metafoor
Het werken met inpakpapier bracht ook een actuele inhoud boven. Wij hebben altijd gewerkt met gevonden voorwerpen en dingen die andere mensen weggooien. Nu hadden we een materiaal in onze handen, dat alleen wordt gebruikt om voorwerpen in te pakken, en dat na het uitpakken onmiddellijk wordt weggegooid. Het toppunt van waardeloosheid. En bovendien een kwetsbaar materiaal dat ook nog eens verbazingwekkend sterk kan zijn. Een mooie metafoor voor hoe kwetsbaar ons leven op deze planeet is. Dat moesten we verder onderzoeken. Maar dan wel zonder enige hulpmiddelen: We legden onszelf op dat we alleen pakpier mochten gebruiken en geen plakband, nietmachine, schaar of lijm. En alles moest live voor de ogen van het publiek gemaakt worden. Een spannende uitdaging!

En we zo begonnen we een expeditie naar een wereld die zo dichtbij, zo voor de hand liggend en zo bescheiden was dat hij nog niet ontdekt was. Om meer te ontdekken over het papieren leven, A Paper Life.