Theaterkrant.nl over
To Have Or Not to Have

DE WONDERBAARLIJKE TRANSFORMATIE VAN EEN FRITUURMAND

In de theaterzaal is vervolgens de voorstelling van TAMTAM objektentheater te zien. Coryfeeën Gérard Schiphorst en Marije van der Sande vermaken, verbazen en intrigeren het publiek al jaren met hun manipulaties van alledaagse (gebruiks)voorwerpen. To Have Or Not To Have begint idyllisch bijna, als een natuurreportage. Krassende vogels jagen op wormen, kevers graven in het zand dat de flexibele vloer vormt waarop, waarmee en waarin gespeeld wordt, maar de dramatis personae zijn dan wel Nijptang, Slabestek of Rattenval (of was het nu een Vossenklem?). Als op een gegeven moment een rood goed gevuld beursje uit het zand opgegraven wordt, ontbrandt er een conflict om het bezit van dit beursje dat steeds verder escaleert.

De ervaren performers weten precies welke timing ze moeten hanteren, hoe ze de objecten moeten laten ademen, kijken, lijden, ageren. Hun eigen aanwezigheid als manipulator speelt ten volle mee en in dit spel rondom bezitsdrang en competitie wordt zelfs hun aandeel bij het bespelen van de objecten aangetast door afgunst en concurrentie, hetgeen naadloos aansluit bij de vertoonde strijd.

Het publiek houdt bij dit alles een geamuseerde en verwonderde glimlach: hoe is het mogelijk dat via de manipulatie van keukengerei ons een spiegel kan worden voorhouden van intermenselijke zwakheden. Een ‘pop’ doorbreekt inderdaad normen en wie wil zien welke wonderbaarlijke transformatie een frituurmand en een garde kunnen ondergaan, kunnen dit met eigen ogen meemaken in deze zacht-krachtige voorstelling.

Javier López Piñón