Escape beperkt beschikbaar
Een live gespeelde animatiefilm

3 spelers, 4 beamers, 6 camera’s,  ± 384 objecten en een scherm van 3 x 4 meter zorgen voor een bijzonder beeldend spektakel tussen film, theater en beeldende kunst

TAMTAM reist al 34 jaar over de wereld met voorstellingen die de grenzen exploreren tussen theater, muziek en beeldende kunst. Escape is dan weer een expeditie op het grondgebied van de film.

Tussen het publiek en de 3 spelers staat een videoscherm van 4x3 meter. Daarachter maken zij live een animatiefilm met gevonden voorwerpen en materialen die iedereen zou weggooien als acteurs. 

Printplaten worden een stad, poetsdoeken een heelal of een zee. Afstandsbedieningen zijn wolkenkrabbers. Versleten speelgoed transformeert tot dorpje in een jeugdherinnering. Spijkers, moeren en restjes ijzerdraad worden ingezet om de oertijd te verbeelden. 

Miniatuur decors, low-tech special effects, ingenieuze techniek en een hypnotiserende soundtrack slepen de kijker mee in het verhaal van een hoarder, een dwangmatige verzamelaar.Hij is de überconsument, de vleesgeworden koopkracht die ten prooi is aan de ingezeepte helling van de vooruitgang.

We zijn te gast in zijn volstromende woning maar ook in zijn herinneringen, koortsdromen en hallucinaties in een veelkleurige en veelvormige, filmische gemonteerde associatieve beeldenstroom. Afwezigheid van tekst en van zichtbare spelers laten de kijker veel ruimte om zijn eigen verhaal te maken. Aanwezigheid van humor en schoonheid maken alle ellende toch nog licht verteerbaar...

Achtergrond informatie

Geen spelers te zien
Het lijkt misschien vreemd dat Escape een voorstelling is waarbij de acteurs niet te zien zijn. 
Maar eigenlijk is het in het poppenspel niets bijzonders. 
Tot de jaren 60 zaten poppenspelers achter hun kast en moest je maar raden hoe alles daarachter werkte. 
Dat was dan meteen een deel van wat het spannend en verrassend maakte. 
TAMTAM maakte al een aantal beeldende voorstellingen zoals No Problem or the secret life of objects, waarbij de spelers niet te zien waren. 
Maar bij Escape is het op de meest radicale wijze uitgevoerd: er zit zelfs een scherm tussen spelers en publiek. 
Dat is ook meteen een deel van de inhoud van de voorstelling. De wereld komt in hoge mate via schermen tot ons. 
Het zijn filters waardoor we de werkelijkheid zien. 
Toch is de voorstelling erg “live” want de spelers voelen de energie van de zaal aan de reacties en hun timing wordt erdoor beïnvloed. En gedurende de voorstelling krijgt het publiek ook steeds meer hints en antwoorden op de vraag Hoe doen ze dat...!.
Na afloop van de voorstelling krijgen de kijkers als toegift een rondleiding achter de schermen doormiddel van een camera die achter rondgaat en een van de spelers die voor het scherm  een niet van humor gespeende uitleg geeft. 

Zie de Making Of voor de meest recente ontwikkelingen.

Escape word gemaakt door:

Idee en scenario en spel: Gérard Schiphorst en Marije van der Sande
Cameraman en spelassistent: Seppe Ovink
Technisch concept en video: Gérard Schiphorst
Props en scenes: Marije van der Sande
Decorbouw en trucages: Gérard Schiphorst, Jeroen Diepenmaat
Soundtrack en composities: Gérard Schiphorst
Programmering Isadora en technisch advies: Neal Lewis
Stagiare Artez: Josje Eijkenboom
Werkplaats assistent: Huub Mars

Deze voorstelling werd mogelijk gemaakt door 
Provincie Overijssel
Gemeente Deventer