DE

fr

Escape

Escape

Een live gespeelde animatiefilm

3 spelers, 4 beamers, 6 camera’s,  ± 384 objecten en een scherm van 3 x 4 meter zorgen voor een bijzonder beeldend spektakel tussen film, theater en beeldende kunst

TAMTAM verkent graag de grenzen tussen theater, muziek en beeldende kunst. Escape is dan weer een expeditie op het grondgebied van de film. Het uitgangspunt van dit onderzoek was de vraag of we het publiek konden meekrijgen als we als makers van een video onzichtbaar achter het projectiecherm zouden spelen.

Tussen het publiek en de 3 spelers stond een videoscherm van 4×3 meter. Daarachter maakten zij live een animatiefilm met gevonden voorwerpen en materialen die iedereen zou weggooien als acteurs.

Printplaten werden een stad, poetsdoeken een heelal of een zee. Afstandsbedieningen waren wolkenkrabbers. Versleten speelgoed transformeerde tot dorpje in een jeugdherinnering. Spijkers, moeren en restjes ijzerdraad werden ingezet om de oertijd te verbeelden.

Miniatuur decors, low-tech special effects, ingenieuze techniek en een hypnotiserende soundtrack namen de kijker mee in het verhaal van een hoarder, een dwangmatige verzamelaar. Hij was de überconsument, de vleesgeworden koopkracht die ten prooi is aan de ingezeepte helling van de vooruitgang.

We zijn te gast in zijn volstromende woning maar ook in zijn herinneringen, koortsdromen en hallucinaties in een veelkleurige en veelvormige, filmische gemonteerde associatieve beeldenstroom. Afwezigheid van tekst en van zichtbare spelers laten de kijker veel ruimte om zijn eigen verhaal te maken. Aanwezigheid van humor en schoonheid maken alle ellende toch nog licht verteerbaar…

Geen spelers te zien
Het lijkt misschien vreemd dat Escape een voorstelling is waarbij de acteurs niet te zien zijn.
Maar eigenlijk is het in het poppenspel niets bijzonders.
Tot de jaren 60 zaten poppenspelers achter hun kast en moest je maar raden hoe alles daarachter werkte.
Dat was dan meteen een deel van wat het spannend en verrassend maakte.
TAMTAM maakte al een aantal beeldende voorstellingen zoals No Problem or the secret life of objects, waarbij de spelers niet te zien waren. Maar bij Escape is het op de meest radicale wijze uitgevoerd: er zit zelfs een scherm tussen spelers en publiek.
Dat is ook meteen een deel van de inhoud van de voorstelling. De wereld komt in hoge mate via schermen tot ons. Het zijn filters waardoor we de werkelijkheid zien.

Toch is de voorstelling erg “live” want de spelers voelen de energie van de zaal aan de reacties en hun timing wordt erdoor beïnvloed. En gedurende de voorstelling krijgt het publiek ook steeds meer hints en antwoorden op de vraag Hoe doen ze dat…!.
Vooraf en na afloop van de voorstelling kregen de kijkers een rondleiding achter de schermen doordat ze via het podium de zaal in werden geleid.

video
Nog geen video beschikbaar.
Credits

Idee en scenario en spel: Gérard Schiphorst en Marije van der Sande
Cameraman en spelassistent: Seppe Ovink >
Technisch concept en video: Gérard Schiphorst
Props en scenes: Marije van der Sande
Decorbouw en trucages: Gérard Schiphorst, Jeroen Diepenmaat >
Soundtrack en composities: Gérard Schiphorst
Programmering Isadora en technisch advies: Neal Lewis
Stagiare Artez: Josje Eijkenboom >
Werkplaats assistent: Huub Mars

Met dank aan
Deze voorstelling werd mogelijk gemaakt door Provincie Overijssel Gemeente Deventer