Festival Close To You Taipei, Taiwan over
Roestige Spijkers

In 2017 speelden we met Roestige Spijkers & Andere Helden op het Close To You festival in Taipei. We waren daar een week lang  onderdeel van een theaterroute.

Vertaling van de tekst op onderstaande afbeelding:

“Daarna, lopen we eindelijk naar de ruimte waar het optreden is.

De voorstelling “Roestige spijkers en andere helden” van Objektentheater TAMTAM komt uit Nederland. Als toeschouwers naar binnen gaan in een zwarte kamer, lijkt het net alsof ze in een keuken van een restaurant komen. Aanwezige projectieapparatuur, spullen die klaarstaan om neer te zetten op een podium, een witte muur waar een beamer op schijnt. Dat betekent dat iedereen straks live kan zien hoe het hele “culinaire”  proces verloopt. Het belangrijkste is dat de levensmiddelen nog niet verwerkt  zijn zodat ze kunnen fantaseren waar ze vandaan komen.

Er zijn verroeste spullen uit een fabriek of oude spullen door familie weggegooid, metaalonderdelen en nog veel andere ondefinieerbare spullen.  Er is een draaiende tafel die met de handen in beweging wordt gezet. Wat achter hen op de muur verschijnt, is de animatie.  2 “koks“ zetten de spullen zorgvuldig neer, ze leggen alles bij elkaar en wisselen de roestige metalen onderdelen. Door de projector wordt de werkelijkheid gerealiseerd. Via de beamer worden dan uiteindelijk prachtige beelden getoond. Door het inzoomen van de camera lijkt het op het maken van een film. Er komt steeds een nieuw beeld. Tijdens het optreden wordt er niets gezegd. De beelden zijn niet duidelijk samenhangend en daarom kunnen toeschouwers zelf fantaseren, ieder kan zijn eigen verhaal verzinnen.

Heden ten dage besteden mensen aandacht aan voedsel, gezondheid, milieu en gerechtigheid, consumentenautonomie en andere onderwerpen. Vroeger, tientallen jaren geleden, waren de keukens van  de snackbar en een restaurant verborgen. Dat is nu geleidelijk aan het veranderen. Steeds meer mensen hebben belangstelling voor de oorsprong van levensmiddelen en het proces van bereiding van voedsel en de duurzaamheid van voedsel.

Bij “Roestige spijkers en andere helden” wordt dat door de spelers tijdens de voorstelling heel uitgebreid gedemonstreerd. ”

Festival Close To You Taipei, Taiwan